כאבי מחזור הם תוצאה של תהליך התרוקנות טבעי של הווסת. שרירי הרחם מתכווצים כדי לעזור לרירית להתרוקן. ממה כמו בלידה. אפשר להתייחס לכאבי מחזור כמו צירים קטנים של לידה קטנה. כמו לידה, כאב מחזור הוא חלק מהתהליך הטבעי של ההתרוקנות. 

אם זאת, יש דרכים להקל על הכאב. 

גורמים לכאבי ווסת 

כאבי ווסת חזקים יכולים להגרם מהמון סיבות ולאיתים קרובות הסיבות סבוכות זו בזו. 

בנוסף, את רוב הגורמים של כאבי המחזור אי אפשר לנטר בבדיקות וכן התהליך של הקלה בכאב דורש ניסוי וטעיה, אינטואיציה והקשבה לגוף. 

מיקום הרחם באגן, תזונה שלא מייטיבה עם הגוף, טראמות, רגשות לא מעובדים, חוסר תנועה או עודף פעילות גופנית, עניינים במיניות.. כל אלו וחיבור בינהם הם חלק מהגורמים שיכולים לגרום לכאבי מחזור חזקים.

גורמים לכאבי מחזור

כאבי מחזור הם תוצאה של תהליך התרוקנות טבעי של הווסת. ממש כשם שכאבים בלידה הם חלק טבעי מהתהליך הלידה, כך גם כאבי הווסת.  אפשר להתייחס לכאבי מחזור כמו צירים קטנים של לידה קטנה – צוואר הרחם נפתח, הרחם מרוקנת את תכולתה, שרירי הרחם מתכווצים. 

כאבי מחזור יכולים להיות כאבים בבטן התחתונה, כאבים בגב התחתון, כאבים וכבדות ברגליים, כאבי ראש. לפעמים גם תרגישי עייפות, תשישות, חוסר ריכוז, רצון להיות לבד, חוסר סבלנות ורגישות גבוהה. 

הכאבים משתנים מאישה לאישה, ממחזור למחזור ומושפעים ממיקום הרחם באגן, תזונה שלא מייטיבה עם הגוף, רגשות לא מעובדים, חוסר תנועה או עודף פעילות גופנית, עניינים במיניות.. כל אלו וחיבור בינהם הם חלק מהגורמים שיכולים לגרום לכאבי מחזור.

את רוב הגורמים של כאבי המחזור אי אפשר לנטר בבדיקות ולכן התהליך של הקלה בכאב דורש ניסוי וטעיה, אינטואיציה והקשבה לגוף.

אם את סובלת קשות מכאבי מחזור קיצוניים ובלתי נסבלים, שיכולים גם להיות מלווים בהקאות, התעלפויות או כאבי אגן בזמנים אחרים של החודש, יכול להיות שאת סובלת ממצבים בריאותיים כמו אמדומטריאוזיס או אנדומאיזיס. רצוי ללכת לאולטרסאונד אצל רופאים שמתמחים ספציפית במחלות האלו. 

במאמר הזה נעסוק בתרופות הקונבנציונליות לכאבי מחזור, במורכבות של הפתרונות האלו לכאבים ונציע התבוננות רחבה לנושא של התמודדות  עם כאבי מחזור.

חשוב לציין שהמאמר הזה מתייחס לכאבי מחזור שלא נגרמים כתוצאה של מצבים בריאותיים של הרחם כגון אנדומטריאוזיס או אנדומיאוזיס,

למרות שהעצות להתמודדות עם הכאבים, אולי יוכלו לעזור.

תרופות לכאבי מחזור 

התרופות הקונבנציונליות להתמודדות עם כאבי מחזור הם כדורים של משככי כאבים או גלולות למניעת הריון.

כדורים לשיכוך כאבים בזמן מחזור – 

כמו אדוויל, נורופן, אקמול וחבריהם עוזרים לרוב להפחית את הכאב ומאפשרים התנהלות יומיומית. פתרון שמאפשר לאישה המשך תפקוד שגרתי ומטשטש את ״צירי הלידה״ הקטנים שלנו. על פניו, פתרון יעיל. אכן, בחברה הקפיטליסטית יעילות ותפקוד הם ערכים עליוניים. אין לנו לגיטימציה פנימית ולא לגיטימציה חברתית לתת לגוף מה שהוא מבקש. הטשטוש של הכאבים מרחיק את האישה מחכמת גופה ומאפשרים לה להמשיך בקצב החיים השגרתי במקום להקשיב לצרכי הגוף הברורים- להאט, לנוח, לנשום. כמו בלידה, הגוף זקוק לתשומת לב ושקט כדי להפתח ולשחרר. 

גלולות למניעת הריון – 

(*הפסקה הזו מתייחסת לכאבי מחזור שלא נגרמים כתוצאה של מצבים בריאותיים של הרחם כגון אנדומטריאוזיס או אנדומיאוזיס)

גלולות למניעת הריון הם לא תרופה לכאבי מחזור אלא אמצעי למניעת הריון בכך שהגלולות מבטלות את המחזור החודשי כולו- אין בניה שלמה של רירית הרחם. כשהרחם מתרוקנת בין חפיסה לחפיסה אין לה כמעט רירית לרוקן, וזה מקל על ה״לידה״, על הכאבים. 

המורכבות של הפיתרון הזה הוא ביטול המחזור החודשי ובעיקר ביטול הימים הפוריים והביוץ- אלו ימים שבהם את לרוב פוריה, כריזמטית, מלאת חיים, מושכת ויצירתית. החשק המיני שלך בזמן של הביוץ גבוה יותר בדר״כ בימים הפוריים ובביוץ. הגלולות למניעת הריון מבטלות את הביוץ ואת הימים הפוריים האלו.

הקלה בכאבי מחזור 

מנוחה בזמן מחזור –  

 מנוחה והרפיה בימי הווסת הכואבים עוזרים מאד להתמודדות עם כאבי הווסת. אך דורשים שינוי פנימי שיאפשר לך לבחור בעצמך ולוותר על התנהלות יומיומית שגריתית. תצרכי לשנות את סידרי העדיפויות שלך, לוותר על רוב הדברים שאת רוצה לספיק בימי הווסת ועוד המון שינויים מול עצמך, מול מקום העבודה שלך, מול המשפחה שלך וחברייך.

איך אנחנו עושות שינוי כזה? 

חושבות על הילדות שלנו, על דור העתיד. עוד כמה דורות נוותר על הקשבה לגוף הנשי? אם אנחנו מאחלות לילדות שלנו ימי ווסת רגועים ונעימים, מתפקידינו להביא את המציאות הזו לחיינו כבר היום. לאט לאט, בהדרגה, עם המודעות והרצון להקשמה לגוף יבוא השינוי. 

אם יש מצבים ביומיום שלך שאת יכולה להרפות, נסי לוותר על הכדורים לשיכוך כאבים וכנסי למיטה או לאמבטיה למנוחה. 

עיבוד רגשי בזמן מחזור – 

מנוחה והרפיה בווסת מאפשרת לכאב הרגשי שהרכב בפיזי נושא איתו, לצוף ולעלות. להרגיש את הרגש שבא עם הכאב הפיזי זה אחד הדברים החשובים ביותר בזמן הווסת כי אז היא מנקה גם את הגוף וגם את הנפש. אחרי שאת נותנת לעצמך לחוש את הכאב הרגשי במלואו, הכאב הפיזי פוחת ביחד ואת מאפשרת לחכמה ותובנות חדשות להכנס אליך.

שמן קיק בזמן מחזור – 

שמן קיק היא תרופת סבתא לכאבי מחזור. שמו הקיק במריחה חיצונית על הבטן התחתונה יעיל ולרוב מקל על הכאב תוך כמה דקות. את את סובלת מכאבי מחזור הצטיידי לפני הווסת בשמן קיק אורגני בכבישה קרה מחנות הטבע הקרובה לביתך, ניילון נצמד וכרית חימום. 

שמן הקיק הוא אנטידלקתי, מרגיע כאב ופותח חסימות. 

איך משתמשות בשמן קיק? 

את מורחת מעט שמן קיק על הבטן התחתונה, מניחה ניילון נצמד מעל האיזור שמרחת את השמן (זה עוזר לשמן להספג) מעל לניילון את שמה מגבת ומעליה- בקבוק חם. את הטיפול הזה אפשר לעשות כטיפול אקוטי בהתקף כאבים של הווסת או כטיפול מניעתי יום כן יום לא בשבוע שלפני הווסת. אין להשתמש בשמן קיק באופן קבוע כי יש בו מידה של רעילות. להסבר מפורט על הטיפול בשמן קיק לחצי פה

תזונה בזמן מחזור – 

נסי להוריד דברי חלב מהתזונה למשך חודש שלם ולבדוק אם בווסת הבאה יש הקלה בכאב. 

אם אין שינוי, נסי את אותו הניסיון עם גלוטן. 

במקביל הוסיפי ירוקים וירקות לתזונה. 

מגע ברחם –

 כל מטפלת בעיסוי רחם תוכל ללמד אותך עיסוי עצמי שמטרתו לתמוך ברחם ולמקם אותה במנח האופטימאלי באגן. עיסוי רחם גם מזרים את הדם ותומך בחיבור לרבדים העמוקים שהרחם נושאת איתה. טיפול בעיסוי רחם יכול להפחית באופן משמעותי את הכאב. בזמן הווסת עיסוי רחם פחות מומלץ אך ידייך האוהבות יכולות להיות תרופה של ממש. הניחי את ידייך על הרחם והזרימי אהבה, אמון וסליחה מהלב אל הרחם דרך כפות הידיים. 

תנועה וספורט בזמן מחזור – 

שימי לב לתנועיות או לחוסר התנועתיות שלך ואיך זה משפיע על זרימת הדם באגן. 

אם את יושבת המון במהלך היום, מצאי זמן להניע את האגן. הליכה וריקוד מעולים לתנועה באגן. שימי לב לאגן בזמן שאת רוקדת או הולכת- האם האגן משתתף? הזמיני את האגן לנוע בזמן הריקוד וההליכה. 

אם את מתעמלת הקפידי לכווץ את שרירי רצפת האגן כדי לשמור על אברי האגן בזמן האימון. פזיוטרפסטית לרצפת האגן תוכל להדריך אותך לעשות זאת נכון. 

אם את עושה כושר בזמן הווסת, שימי לב אם הספורט בווסת תומך או מקשה על הגוף שלך. נסי לקשיב לגוף לדייק את התנועה באופן שמייטיב עם הגוף ולהרפות כמה שניתן. 

אמצעי ספיגה – 

מדהים לגלות שלעיתים שינוי באמצעי ספיגת הדם מפחית משמעותית את כאבי המחזור. אם את משתמשת בטמפון נסי לעבור לגביעונית. אם את משתמשת בגביעונית נסי לשנות לתחבושות. – השחרור החוצה של הדם לפעמים מאד משמעותי בהקלה על הכאב. 

אם את משתמשת בתחבושות חד פעמיות, נסי את האורגניות או את התחבושות הרב פעמיות מכותנה אורגנית או את תחתוני הירח. 

החומרים הסינטטים שבמוצרי הספיגה החד פעמיים (טמפונים/ תחבושות) נספגים ברקמה העדינה של האגן ולאיתים הם הגורמים לכאב. 

לסיכום- הרחם היא האיבר שבו נוצרים חיים. הקסם והמסתורין של הבריאה שוכנים ברחם. לעולם לא נוכל להבין בצורה וודאית את דרכה של הרחם. כשהיא כואבת, היא קוראת לנו לשים לב אליה, לתת לה יחס ולא להמשיך ולהתעלם. כשהתהליך להקלת הכאב הוא מתוך שיתוף פעולה והקשבה לחכמת הרחם, הטבע והאישה הפראית מתחזקות אצלך ותופסות יותר מקום ביומיום שלך. 

לכן, כשאת פועלת להקלת כאבי הווסת שלך, לא משנה אם בחרת בתרופות קונבציונליות או בדרכים טבעיות יותר, העיקר לעשות את זה מתוך אהבה והקשבה אמיתית ועמוקה לרחם שבתוכך. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Translate »