במחזור סדיר הווסת אמורה להופיע אחת לחודש. הסיבה שמחזור ווסת סדיר מגיע אחת לחודש היא שמחזור הלבנה משפיעה בקשר ישיר על מחזור הווסת: מחזור הפוריות האנושית נוצרה כתוצאה מחזור הלבנה, שלפיה נקבע אורכו של חודש אחד. 

למרות השפעתה החזקה של הלבנה, נשים מתמודדות עם מחזורים לא סדירים. 

אם אורך המחזורים שלך משתנה, או אם הווסת מופיעה אחת לכמה חודשים,  את סובלת ממחזור לא סדיר.

 יש נשים שהמחזור שלהן קצר או ארוך מ28 ימים באופן קבוע. זהו המחזור הסדיר שלהן. 

 המאמר הזה לא מתייחס לנערות* ולנשים בגיל המעבר – אצליהן חוסר הסדירות המחזורית היא טבעית כתוצאה משינויים ההורמונלים של שלב המעבר שבהן גופן שרוי. 

*חשוב ביותר – אמהות ונערות שמוטרדות ממחזור לא סדיר, אם הגעתן לרופא/ת נשים והציעו לנערה ליטול גלולות למניעת הריון אנא גללו למטה וקראו את הפסקה האחרונה במאמר. 

בדיקות רפואיות למחזור לא סדיר-

בבדיקות דם לבדיקה הורמונאלית, בלוטת התריס ואולטרסאונד בו לעיתים נגלה שחלה פוליצסטית. 

שחלות פוליציסטיות 

שחלה פוליציסטית היא צורה פזיולוגית של שחלה שמתחילה לגדל בתוכה ביציות אך לא מצליחה להבשיל אותן עד הסוף לרמה של שחרור הביצית (ביוץ) לכן הביוץ מתאחר ובעקבותו הווסת. 

השחלה נראית באולטרסאונד עם המון בליטות קטנות (של ביציות שהתחילו את תהליך ההבשלה ולא סיימו ) ולכן קוראים לה ״שחלה פוליציסטית״ 

כשאישה מאובחנת בשחלה פוליציסטית היא יכולה להבהל. זה הגיוני ומובן אבל אל תבהלי. התופעה הזו היא משתנה ויכולה לעבור כשם שהופיעה. יש דרכים אפקטיביים שעוזרים לשחלה לחזור לחזור לתפקוד המחזורי שלה. 

סיבות למחזור לא סדיר

מחזור לא סדיר מצביע על תקיעות באגן ובמערכת הפוריות. 

מערכת הפוריות היא המערכת שאחראית על יצירת חיים. בשביל יצירת חיים הגוף והנפש זקוקים לתחושת ביטחון, להזנה טובה, אהבה והשראה. בכל מקרה של מחזור לא סדיר או א-מנוריאה (שהווסת לא מגיעה כלל) נבדוק מה גרם לרחם לסגת מהתנועה החודשית שלה. 

מכיוון שמחזוריות הרחם היא חודשית, כל פרקטיקה לוויסות המחזור החודשי תערוך כמה חודשים. אנא הביני שקצב הרחם איטי יותר והיי סבלנית. 

ניתוק מהאגן – 

פגיעה באספקט נשי שבך, טראומה מכל סוג או פגיעה מינית, יכולה ליצור ניתוק מהאגן ולשבש את המחזור החודשי. במקרה כזה את יכולה לחדש את הקשר שלך עם הרחם באופן אקטיבי. נסי לגעת בבטן התחתונה עם ידיים רכות ואוהבות. דברי אליה במילים נעימות. הסבירי לה את מה שאת חשה, אמרי לה מילים שיתנו לה תחושת ביטחון, שמירה והגנה. במילים האוטנטיות שלך הביעי מולה את את האהבה שלך אל הרחם שלך. עשי זאת במשך תקופה. 

שינויי אורך החיים לטובתך – 

האם סביבת החיים שלך מייטיבה איתך? 

האם הנפש שלך סובלת במקום שאת גרה/ עובדת בו? 

האם את נמצאת בחברת אנשים שלא תומכים/ מפרגנים? 

האם התזונה שלך לא מותאמת לך? לא מזינה אותך? 

כל אלו מצבים שיוצרים בסיס רעוע ליצירת חיים. סיטואציית חיים שבה את מתקשה ליצור ולפתח את עצמך, להוליד ולהביא את עצמך לחיים במלואך, יכולה לפגוע בסדירות של מחזור החודשי. 

במקרה כזה התופעה של מחזור לא סדיר באה כמתנה לעורר אותך להישיר מבט במציאות שלא מיטיבה איתך ולהזכיר לך לבחור בך. הרחם מאותת לך שמצב חייך השפיע עליך עמוקות עד כדי ביטוי גופני. 

בתקרה כזה התקיעות הפנימית והחיצונית מבקשים תזוזה. 

בקשי עזרה מהאנשים שאוהבים אותך לתמוך בך בשינוי אורך החיים כך שיספקו את הצרכים הבסיסיים להתעוררות השראה, מוזה, חשק ויצירה. 

נטילה/ הפסקה של גלולות למניעת הריון – 

בזמן של נטילה של גלולות למניעת הריון (עם הפסקות חודשיות או ברצף) או התקן הורמונאלי, המחזור החודשי נמצא בהקפאה, כלומר ההורמונים הסינטטים גוברים על ההורמונים הטבעיים של הגוף, השחלה לא מצליחה לשחרר את הביציות לכדי הביוץ וכך נמנע הריון. ולפעמים במקביל נוצרות שחלות פוליציסטיות. כשאישה מפסיקה עם אמצעי המניעה ההורמונליים, לעיתים הההורמונים הטבעיים חוזרים בקלות למחזור החודשי הפורה והסדיר ולעיתים, התקיעות בשחלה מתקשה להשתחרר. 

דברים שיכולים לעזור להסדרת המחזור החודשי

קשר עם מחזור הירח 

התמלאות והתרוקנות הלבנה יוצרים את הגאות והשפל בכל גוף עם נוזלים בעולמנו. המחזור החודשי מושפע באופן ישיר מאור הלבנה. זיהום האור משפיע על הגוף ומפריע לתנועה הטבעית של הורמונים המופרשים בשינה.

חשיפה אקטיבית לאור הלבנה המלאה והסדרה של תאורת הלילה יכולה לעזור לגוף להסדיר את המחזור:בימים של ירח מלא פתחי את התריסים בלילה ותני לאור (של הירח או של תאורת הרחוב) להיכנס לחדרך. בשאר ימי החודש, סגרי את התריסים וצרי חושך גמור בחדרך. עשי זאת למשך כמה חודשים. 

מתי הירח מלא? אם אין באפשרותך לעקוב אחרי הירח התמלא בשמיים, את יכולה להוריד את אחת מהאפליקציות של מצבי הירח “moon phases”,

 או לפני לוח השנה העברי -בלילות של יג׳, יד׳, טו׳, טז׳ בחודש, השאירי את התריסים פתוחים או מנורת לילה דלוקה. 

שיח אברהם vitex

צמח מרפא נפלא לאיזון הורמונלי שגדל בשפע בישראל על גדות מקווי מים מתוקים. 

שיח אברהם הוא מאזן הורמונלי קלאסי שהשימוש בו נבדק והוכח. 25-30 טיפות של טינקטורה של vitex עם קצת מים כל בוקר על בטן ריקה במשך כמה חודשים. 

טיפולים של דיקור, עיסוי רחם וסאונת רחם 

מאד אפקטיביים לפתיחת חסימות ואיזון הורמונאלי.

טיפול קונבנציונאלי במחזור לא סדיר

ברפואה הגניקולוגית הקונבנציונאלית יציאו לנשים לקחת גלולות למניעת הריון. הגוף מדמם כשאישה עושה הפסקה בין חפיסה לחפיסה, כתוצאה מהשינויים ההורמנאלי החריג. דימום זה לא מצביע על מחזור סדיר. מפני שבזמן של נטילת גלולות אין מחזור כלל. 

לכן, גלולות למניעת הריון כתרופה להסדרת המחזור החודשי אינו מרפא ויכול אף להזיק. מערכת הפוריות במצב של מחזור לא סדיר צריכה הזנה והנעה. הגלולות למניעת הריון יוצרות חוסר תנועה וכתוצאה מכך חוסר הזנה של מערכת הפוריות. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Translate »