התמודדות עם תופעות ה p.m.s 

p.m.s , pre menstrual sindromתסמונת קדם ווסתית

מה זה p.m.s? 

שם כולל למגוון תופעות שנשים חוות לפני הווסת. רגישות, בכי, עצבנות, חוסר סבלנות, דיכאון, עצבות, כאבי ראש, עייפות, ייאוש, חוסר חשק מיני, נפיחות בבטן, גודש בשדיים, חוסר ריכוז, הזעה מוגברת, צורך לסדר ולנקות, עצירות, ועוד. 

כל אלו תופעות שנשים יכולות לחוש לקראת הופעת הווסת שלהן. התופעות שלפני הווסת הן נורמליות ורוב הנשים חשות חלק מהן לפני הווסת. 

מתי מתחיל הp.m.s ? 

משתנה מאישה לאישה, ממחזור למחזור. הp.m.s יכול להתחיל משבועיים לפני הווסת. בדר״כ יש קביעות שחוזרת כל חודש אצל אישה. כך אפשר לזהות שמה שאת עוברת אכן קשור לשינויים ההורמונלים של המחזור החודשי. 

מה קורה בגוף לפני הווסת? 

P.m.s מופיע בשלב ה״לוטאלי״ . הוא מתחיל כשנגמר הביוץ ועד תחילת הווסת. שלב זה אורך 14 יום אצל רוב הנשים. בשלב זה הרחם ממשיכה להזין את הרירית במים וחומרי הזנה. הרירית הולכת וגודלת, הרחם מתמלאה במים. ההורמון שמחזיק את תכולת הרחם בשלב הזה של המחזור הוא הפרוגסטרון. הפרוגסטרון מחזיק את המים ברחם. ההרמון הזה נמצא לא רק ברחם אלא זורם במחזור הדם בגוף האישה ברמות גבוהות ומשפיע על כול הגוף. האסטרוגן מחזיק מים ולכן יש יותר מים בגוף וכתוצאה מכך יכול להווצר גודש בשדיים, ברגליים, בידיים, בבטן. זה מגביר את הרגישות של הגוף ויכול לגרום לתחושות של מגע לא נעים או כאב. אפילו בראש יש יותר מים, זה יכול לגרום לתחושת ערפול, חוסר ריכוז ובלבול. 

התמודדות עם p.m.s.

כל אלו מצבים שמבקשים מהאישה התנהלות עדינה יותר ביומיום, גירויים חלשים יותר, סביבה מכילה ויותר שקט ולבד. אך חוסר הכרה ומודעות פנימית וחיצונית לצורכי האישה בשלב הזה גורם לאישה להרגיש רע עם עצמה, ובנוסף לחוסר הנוחות הפיזית והרגישות, מתווספים גם ביקורת עצמית, אשמה ובושה.  

אפילו ההגדרה עצמה של המצב הזה בחודש ״תסמונת הקדם וסתית״ מודיעה לנשים שיש לה איזו שהיא תופעה, מחלה, שיש ללכת לרופא ולרפא אותה מזה. הנה ההגדרה של ״תסמונת״ :

״תסמונת מתייחסת לאוסף תסמינים המציינים את קיומה של מחלה מסוימת. זוהי תופעה שבה מספר מצבים קליניים מתגלים על ידי סימנים תסמינים או תופעות בלתי רגילות המתאגדות ביחד, ובכך נותנים לרופא אותות אזהרה על מצבו של המטופל״.

לא ייתכן שחצי מאוכלוסיית העולם, חולות כל חודש לפני הווסת. כדי להתמודד עם המצבים הרגשיים של לפני הווסת, ולתת לגוף ולנפש את השקט והעדינות, עלינו, הנשים לקבל את השלב הזה כטבעי ולהסיר את האשמה, הביקורת והבושה. רק אז נוכל לעבור דרך השער הטרנספורמטיבי שמביא איתו הזמן שלפני הווסת.

תופעות רגשיות של p.m.s

סערות רגשיות בp.m.s הן חלק מהביטוי של השלב הזה בחודש. 

אם אישה מחזיקה בתוכה ביקורת עצמית ואשמה על היותה ריגשית, היא לא תוכל לקבל את החוכמה שהרגש הגואה בה מביא אימו. 

ייטיב עם אישה לתת לרגש לצוף ולחוש אותו דרך הגוף, בלי לנסות להבין אותו בשכל או לנתח אותו. בשביל לחוות רגש במלואו אישה זקוקה למרחב שקט, בטוח ואינטימי והקשבה פנימית עמוקה.

ההויה הנשית מאותת ומבקשת מהאישה לעשות את הזמן הזה בכל דרך, ולמרות זאת, חוסר ההקשבה לצורך הבסיסי הנשי הזה של להיות לבד ובשקט במרחב בטוח לא נענה והצרות גוברות. 

ניהול תופעות של p.m.s 

את מרגישה שאת רוצה לעזוב את בן זוגך/ להתפטר מהעבודה/ לעזוב הכל ולברוח?

אולי את פשוט צריכה להיות לבד?

יש לך מגרנות, את לא מרוכזת, את עייפה?

אולי את פשוט צריכה להכנס למיטה וללכת לישון מוקדם? 

כואב לך הגוף, את בוכה , את מפתרקת , את לא מצליחה להחזיק את הכל לבד?

אולי את צריכה טיפול או מגע במרחב נשי מכיל ואוהב ?

את כועסת, חסרת סבלנות, עצבנית?

אולי את פשוט צריכה שינחו לך לנפשך? אז נוחי לך לנפשך. 

אף אחד לא יבוא ויקח אותך למיטה/ למקלחת / לפינה השקטה שלך. 

זה הזמן בחודש לפרוש ליותר רגעים של שקט ומנוחה, כדי לפגוש את הרגשות העמוקים שמתחת לסערה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Translate »